Cursa júnior

Cota mínima: 153 m
Cota màxima: 658 m

Desnivell positiu acumulat: 760 m

(marge d'error en altures +/-5 metres)
Desnivell negatiu acumulat: 760 m

km: 13,3

Lloc: Callejón-inici Vall Closa de Verano

Descripció tècnica

La sortida de la cursa júnior tindrà lloc dintre mateix de la Cooperativa Agrícola del Pinell de Brai (anomenada també Catedral del Vi, obra de Cèsar Martinell, deixeble de Gaudí i joia del Modernisme agrari català). Just sortirem, girarem a mà dreta per travessar tota l'explanada de la Cooperativa i la carretera i encarar una pendent que ens portarà pel camí de la Serra dels Horts fins unes antenes de telefonia mòbil. Continuarem pel mateix camí per tota la serra (tot creuant alguna trinxera construïda durant la Batalla de l'Ebre) fins que l'acabem. Llavors, sense desviar-nos i sempre rectes, agafarem la sendera/carrerada dels Codissos. Es tracta d'una sendera/carrerada amb una recorregut total d'uns 1,5 km de llarg (amb una lleugera ascensió i posterior descens) on podrem observar un altre cop al capdamunt d'un collet unes trinxeres de la Guerra Civil restaurades fa poc.

Finalitzada la sendera, trobarem el camí del Mas de Moteller / Codissos i avancem uns 150 metres sense agafar cap trencall. Llavors, veurem una caseta a la nostra dreta. S'ha de seguir per aquest camí sense desviar-nos. Just abans d'acabar el camí, a l'esquerra, trobarem la sendera/carrerada que ens conduirà al camí dels Quatre Bancals, on podrem observar alguna de les mines d'argila que existien al poble. La sendera/carrerada que ens conduirà al camí dels Quatre Bancals té uns 500 m. de llarg i és un pèl tècnica en algun tram, ja que hi ha moltes pedres i roca.

Un cop
al camí de cotxe a
vançarem una mica i trencarem a l'esquerra, tot pujant una mica i passant per dins de les antigues mines d'argila per agafar la carrerada que ens portarà al barranc de les Llobes. Abans d'arribar al barranc, haurem de descendir per un tram curt amb terra i roca solta. Travessarem el barranc seguint la carrerada i avançats uns 300 metres, trencarem a l'esquerra, on trobarem el primer avituallament de la cursa i encararem l'ascensió als Merlets pel barranc de Bous. És un fort ascens d'1 km i poc fins a aquesta roca tant característica del nostre terme que té forma de submarí. Allí estarà ubicat el primer control de pas de la cursa.

​

Passat el control, haurem de fer una grimpada utilitzant les mans per assegurar-nos bé i, a partir d'aquí, una lleugera ascenció tot rodejant els plans de Segura per un tram recuperat que s'ha hagut de realitzar per tal de no interferir amb possibles nius d'àguila cua daurada. Aquest tram, de quasi 2 km, ens conduirà al cim de la serra de Cavalls, on hi ha un vèrtex geodèsic.

​

Fet el cim, seguirem per la sendera situada al crestall de la serra de Cavalls. Tram molt aeri d'uns 2 km on podrem gaudir d'unes fantàstiques vistes a costat i costat. Durant tot el trajecte podrem observar trinxeres, refugis i restes de la Batalla de l'Ebre, doncs aquesta serra va ser l'últim bastió defensat per la República i la seua caiguda va significar el fi de la batalla. Acabat aquest tram, trobarem un trencall a l'esquerra que hem de seguir 1 km aprox., en descens per un tram que s'ha recuperat. Aquest tram correspon a l'antic camí de ferradura de les Petges. LLavors, planejarem uns 500 metres per la vora del cingle de la Vall Closa de Gaspar per connectar amb la sendera que ens portarà a la falda de la Punta de l'Àguila (no hi pujarem).

A partir d'aquest punt, s'inicia un fort descens d'1 km aprox. bastant tècnic de dificultat mitja-alta fins "el Callejón" (antiga carretera del Pinell a Gandesa). Durant el descens passarem pel costat d’un mas/corral abandonat anomenant Corral de Gaspar. Un cop a baix, passarem per dins d'un túnel de l'antiga carretera i seguirem pel barranc de Gandesa direcció Gandesa (cap a la dreta), creuarem un altre túnel (aquest de la carretera nova) i enfilarem per la sendera de la Vall Closa de Verano. Al inici de la Vall Closa, estarà situat el segon avituallament de la cursa. Alhora, aquest avituallament també és el segon control de pas de la cursa.

​

Girarem a l'esquerra per resseguir uns 1,7 km la sendera/camí de ferradura que anava del Pinell a Gandesa, tot vorejant, a l'inici, la base de l’imponent Puntal de l’Os, una massa de roca d’uns 85 metres d’alçada en el seu punt més alt. Durant el trajecte, es poden observar diferents indrets utilitzats durant la Batalla de l’Ebre (coves, refugis, forats excavats a la falda de la roca,...). Es tracta, potser, d’un dels camins de ferradura més antics del Pinell de Brai, doncs ja s’utilitzava molt abans de que es construís la carretera. El camí de ferradura descendeix lleugerament tot resseguint les corbes i les peculiaritats del Barranc de Gandesa. La carretera del Pinell a Gandesa sempre ens quedarà a l’altra banda del barranc, a la nostra esquerra.

​

Acabada la sendera pel bosc, sortirem a uns bancals erms. Llavors hem de seguir a través d'un camí avançant uns 200 metres per aquest (primer girant a la dreta, llavors a l'esquerra, altre cop a la dreta...), fins que arribem a un encreuament de camins. Just enfront, una mica a la dreta, veurem l'entrada de la sendera que hem d'agafar. Continuarem uns 400 metres planejant i girarem a l'esquerra per baixar al Toll de Targa. El creuarem per poder anar per la banda esquerra del barranc del Pinell. A la nostra dreta veurem una de les dues bòbiles de terra refractària del Pinell. Seguirem uns 300 metres fins plantar-nos a sota d'un pont de la carretera. Girarem a l'esquerra i el travessarem. A partir d'aquí, sols ens caldrà seguir el camí que transcorre al llarg del barranc. El mateix camí/barranc ens conduirà fins l’arribada, just davant de la Cooperativa Agrícola.